Hoe bieden wij passend onderwijs?

We staan open voor het begeleiden van kinderen met speciale onderwijsbehoeften. In gesprek met ouders onderzoeken we hiervoor alle mogelijkheden. Ook uitgaande van de organisatorische, pedagogische en didactische mogelijkheden binnen onze school. We streven ernaar om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van alle kinderen. Dit vraagt van ons dat we expertise in huis halen als de behoefte verder reikt dan onze basisondersteuning. Hiervoor werken we nauw samen met het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs. https://www.swvgo.nl/contact

Leerlingen met speciale onderwijsbehoeften worden altijd in het zorgteam/kernteam, bestaand uit orthopedagoog en begeleider passend onderwijs en de intern begeleider besproken. Samen met leerkrachten, ouders en het team van begeleiders bekijken we nauwkeurig of en hoe we het onderwijs passend kunnen maken en/of houden.

Indien er onvoldoende groei bij een leerling voor één of meerdere vakken plaatsvindt wordt er binnen de groep gewerkt met een eigen leerlijn. We streven ernaar om het onderwijs in de groepen zo in te richten dat de leerling instructie krijgt van de eigen leerkracht.
Voor de leerlingen die volgens een eigen leerlijn werken, is er een ontwikkelingsperspectief opgesteld volgens het protocol ”Ontwikkelperspectief”. Aan de hand van individuele handelingsplannen wordt dit ontwikkelingsperspectief één keer per jaar geëvalueerd en zonodig bijgesteld. Wij streven ernaar dat alle leerlingen aan het eind van de basisschool de minimumdoelen hebben bereikt.

Natuurlijk zijn er ook kinderen die een ontwikkelingvoorsprong hebben. Wij zijn als school in het bezit van een protocol “Hoogbegaafdheid”. Dit stelt ons beter in staat, om bij vermoeden van hoogbegaafdheid, te signaleren, te diagnosticeren en praktisch te begeleiden met behulp van concrete handelingsplannen. De basisstof wordt ‘gecompact’ en de leerling krijgt verdiepingsstof om tegemoet te komen aan zijn of haar behoefte om uitdagende leerstof te verwerken.
Voor de hoogbegaafde leerling die onvoldoende leermogelijkheden heeft op onze school, heeft onze stichting een eigen voorziening: de Verrekijker. (zie de pagina Kindwijsvoorzieningen)